Η ΝΟΣΟΣ ΤΟΥ ΑΤΜΙΣΜΑΤΟΣ: ΜΙΑ ΚΑΙΝΟΥΡΙΑ ΝΟΣΟΣ;

Ο «πατέρας» του σύγχρονου ηλεκτρονικού τσιγάρου, το 2003, θεωρείται ο Κινέζος Hon Lik. ‘Έκτοτε τα ηλεκτρονικά τσιγάρα με ή χωρίς νικοτίνη κατέκλυσαν την αγορά απευθυνόμενα σε ένα καταναλωτικό κοινό ιδιαίτερα ευαισθητοποιημένο σε θέματα ασφάλειας και υγείας. Καμπάνιες με βασικό σύνθημα ΑΤΜΙΣΤΕ ΚΑΙ ΜΗΝ ΚΑΠΝΙΣΕΤΕ είχαν ως βασική στόχευση παραδοσιακούς καπνιστές αλλά και νέους ανθρώπους που επιχειρούσαν να πειραματιστούν με μια περισσότερο υγιεινή εναλλακτική λύση.  Με δεδομένο λοιπόν ότι οι μελέτες που αφορούσαν τους παραδοσιακούς καπνιστές ενοχοποιούσαν κυρίως τα προϊόντα της καύσης το ηλεκτρονικό τσιγάρο άρχισε να αλώνει την αγορά με ιδιαίτερη διείσδυση στους νέους ανθρώπους. Τα ηλεκτρονικά τσιγάρα παρασκευάζονται σε διάφορα σχήματα και μεγέθη και συνήθως περιλαμβάνουν μπαταρία, ένα στοιχείο θέρμανσης και  ένα θάλαμο  με υγρό. Συνήθως μέσω ηλεκτρικής θερμάνσεως απελευθερώνουν νικοτίνη από αερολύματα νικοτίνης.   Ορισμένα ηλεκτρονικά τσιγάρα περιέχουν μηδενική νικοτίνη και αποτελούν αερολύματα με αρωματικές ουσίες. Στις ΗΠΑ ορισμένα ηλεκτρονικά τσιγάρα εμπεριέχουν αερολύματα κάνναβης με νικοτίνη ή κάνναβης με αρωματικές ουσίες. Ιδιαίτερα τα ηλεκτρονικά τσιγάρα που περιείχαν μόνο αρωματικές ουσίες χωρίς κάνναβη ή νικοτίνη διαφημίστηκαν ως ιδιαιτέρως υγιεινά από την βιομηχανία.

Το Vaping αυξήθηκε δραματικά σε όλο τον κόσμο ενώ τα ποσοστά των παραδοσιακών καπνιστών μειώνονταν. Ιδιαίτερα στους εφήβους το άτμισμα έγινε ιδιαίτερα δημοφιλές ενώ αντίθετα τα ποσοστά του παραδοσιακού καπνίσματος στη νεολαία σε πολλές χώρες κατέγραφαν ιστορικά χαμηλά συγκρινόμενα με νεολαίες παλαιότερων ετών.

Και όλα έβαιναν καλώς για τους marketers, έως τον Απρίλιο του 2019, οπότε μια μυστηριώδης, σοβαρή νόσος των πνευμόνων που εξαπλώνονταν με ταχύ ρυθμό και πρόσβαλε τους χρήστες ηλεκτρονικών τσιγάρου  άρχισε να καταγράφεται στις ΗΠΑ. Έως τις αρχές Οκτωβρίου καταγράφηκαν πάνω από 25 θάνατοι που επήλθαν ως αποτέλεσμα προσβολής από τη νόσο του ατμίσματος. Η μέση ηλικία θανάτου από τη νόσο του ατμίσματος  ήταν τα 49 έτη ενώ η μέση ηλικία προσβολής τα 24 έτη. Το 70% των ασθενών ήταν άντρες και το 80% των ασθενών ήταν ηλικίας κάτω των 35 ετών. Επιπρόσθετα

  • Το 76% των ασθενών ανέφερε χρήση προϊόντων που περιέχουν τετραϋδροκανναβινόλη (THC) (το ψυχοδραστικό συστατικό στην κάνναβη), με ή χωρίς προϊόντα που περιέχουν νικοτίνη.
  • Το 58% ανέφερε χρήση προϊόντων που περιέχουν νικοτίνη.
  • Το 32% ανέφερε αποκλειστική χρήση προϊόντων που περιέχουν ΤΗC.
  • Το 13 τοις εκατό ανέφερε αποκλειστική χρήση προϊόντων που περιέχουν νικοτίνη.

Η νόσος του ατμίσματος χαρακτηρίζεται από σταδιακή έναρξη δύσπνοιας, δυσχέρειας αναπνοής ή θωρακικού πόνου που μπορεί να οδηγήσει σε αναπνευστική ανεπάρκεια και είσοδο σε εντατική μονάδα νοσηλείας. Βήχας, έμετος, ναυτία διάρροια πυρετός ή κόπωση είναι συνοδά συμπτώματα που μπορούν να υφίστανται μεμονωμένα ή από κοινού.

To ακριβές αίτιο της νόσου δεν έχει εντοπιστεί. Σύμφωνα με ορισμένες θεωρίες χημικές ουσίες που χρησιμοποιούνται για την Παρασκευή τη συντήρηση και τον αρωματισμό του αερολύματος όπως η φορμαλδεΰδη και η ακρολεΐνη η οξική βιταμίνη Ε ενδέχεται να είναι οι υπεύθυνοι παράγοντες. Οι χρήστες του ηλεκτρονικού τσιγάρου εισπνέουν τις ουσίες αυτές κατά την χρήση του τσιγάρου,  κατά την εκπνοή ωστόσο ενδέχεται να μην αποβάλλονται πλήρως αλλά να επικάθονται στους πνεύμονες προκαλώντας τοξική βλάβη. Άλλες θεωρίες ενοχοποιούν φυτοφάρμακα και παράγωγα των φυτοφαρμάκων τα οποία ευρίσκονται ως κατάλοιπα στο αερόλυμα και κατά την θέρμανση διασπώνται σε επικίνδυνες για τον πνεύμονα εισπνεόμενες ουσίες. Σύμφωνα με άλλους ερευνητές για την τοξική δράση στον πνεύμονα ευθύνονται  στερεά συστατικά του ηλεκτρονικού τσιγάρου τα οποία διαφεύγουν στο αερόλυμα κατά την θέρμανση και παγιδεύονται στον πνεύμονα κατά την εισπνοή. Παρά το γεγονός ότι απαιτούνται μακροχρόνιες μελέτες για την πλήρη αποτύπωση των επιδράσεων του ηλεκτρονικού τσιγάρου στον ανθρώπινο οργανισμό,  η διακοπή της χρήσης του έως την πλήρη διαλεύκανση των μηχανισμών ανάπτυξης της νόσου του ατμίσματος και των ουσιών που εμπλέκονται σε αυτή,  αποτελεί τη μόνη ασφαλή, επί του παρόντος, πρακτική για την αποτροπή τουλάχιστον της οξείας βλάβης.