Η λέξη «στρες» αποτελεί τον αγγλικό όρο (stress) αυτού που θα ονομάζαμε στα ελληνικά «ψυχοκοινωνική πίεση». Αφορά ακριβώς στο αίσθημα που έχουμε όταν δεχόμαστε πιέσεις είτε από το εξωτερικό περιβάλλον (π.χ., οικογένεια, σχέσεις, Πανεπιστήμιο, δουλειά) είτε από τον εαυτό μας (προσδοκίες, απαιτήσεις κτλ.) και στον τρόπο με τον οποίο αντιδρούμε όταν δεχόμαστε αυτές τις πιέσεις.

Το στρες δεν είναι απαραίτητα κάτι το αρνητικό. Σε μικρή ένταση μάλιστα, μπορεί να είναι και η κινητήριός μας δύναμη. Κανείς μας δεν θα έφερνε σε πέρας για παράδειγμα μία εργασία, αν δεν τον ενεργοποιούσε λίγο στρες.

Το στρες εμφανίζεται με τρεις μορφές:

Οξύ στρες: Θέτει το άτομο σε ετοιμότητα και μπορεί να προκαλεί μέχρι και ευχάριστη ένταση, επαναλαμβανόμενο όμως εξαντλεί το άτομο.

Επεισοδιακό οξύ στρες: Τα άτομα αυτά είναι σαν να βρίσκονται διαρκώς «στην πρίζα». Προκαλεί έντονα σωματικά συμπτώματα

Χρόνιο στρες: Τα αποτελέσματα αυτού του τύπου στρες είναι αρκετά σοβαρά, καθώς μπορούν να καταλήξουν σε σημαντικά σωματικά ή ψυχικά προβλήματα.

Τα συμπτώματα του έντονου στρες εκδηλώνονται, στο συναίσθημα, στη σκέψη, στη συμπεριφορά και στο σώμα.

Τρεις συμβουλές για την αντιμετώπιση του στρες

1.Χαλαρώστε από την ένταση
Α) Διαφραγματική αναπνοή 
Β) Χαλάρωση των μυών

2.Αντιμετωπίστε κατευθείαν το αγχογόνο ερέθισμα
Μαθαίνοντας να αντιμετωπίζουμε κατευθείαν ό,τι μας απασχολεί

3.Ελέγξτε τις δυσάρεστες σκέψεις
Σκεφτείτε θετικά ακούγοντας εύθυμη μουσική, ( βοηθάει πάρα πολύ ).

Επίσης: Προγραμματίστε το χρόνο σας, η φυσική άσκηση, η ενασχόληση με μια ευχάριστη δραστηριότητα, ο ελεύθερος χρόνος βοηθούν σημαντικά στην αντιμετώπιση του στρες, μεριμνήστε ώστε να υπάρχει ελεύθερος χρόνος στο καθημερινό πρόγραμμά σας, να κοιμάστε όση ώρα χρειάζεστε, οι διατροφικές συνήθειες παίζουν σημαντικό ρόλο για τη διαχείριση του στρες. μια αλλαγή σκηνικού μπορεί να αποδειχθεί επωφελής, μιλήστε σε κάποιο άτομο που εμπιστεύεστε, αγαπάτε, ή νιώθετε άνετα μαζί του, ανατρέξτε στα 'αρχεία' σας και θυμηθείτε τι σας βοήθησε τότε να ξεπεράσετε τις δύσκολες στιγμές και το αλκοόλ, τα φάρμακα ή ο καπνός όχι μόνο δεν βοηθούν πραγματικά, αλλά προκαλούν σοβαρά προβλήματα.

Η σχετική προσπάθεια αποτελείται από 3 στάδια:

Α) Ακριβής εντοπισμός της πηγής του άγχους. Εντοπίστε τι ακριβώς είναι εκείνο που σας ενοχλεί.

Β) Έλεγχος και επαναξιολόγηση των σκέψεών σας. Η αντικατάσταση των αρνητικών σκέψεων με άλλες περισσότερο προσαρμοσμένες στην πραγματικότητα ή και πιο αισιόδοξες ή θετικές, θα μειώσει το βαθμό του άγχους που βιώνετε.

Γ) Εφαρμογή συγκεκριμένων στρατηγικών για την επίλυση του προβλήματος, θα πρέπει να το αντιμετωπίσετε «κατά μέτωπο» και να το επιλύσετε ώστε να μην καταστεί μόνιμη ή επαναλαμβανόμενη πηγή άγχους.

Έρευνες έχουν αποδείξει ότι στην καταπολέμηση του Στρες βοηθάει πάρα πολύ η διασκέδαση οι εκδρομές και τα hobbies, τώρα αν κάποιος δεν έχει hobby, πρέπει να αποκτήσει!

Αν νιώθετε ότι αντιμετωπίζετε πολύ στρες και δεν έχετε τη δύναμη να τα βγάλετε πέρα, αν νιώθετε κουρασμένοι, υπερβολικά αγχωμένοι, λυπημένοι ή καταβεβλημένοι

ΜΗΝ ΔΙΣΤΑΣΕΤΕ ΝΑ ΖΗΤΗΣΕΤΕ ΒΟΗΘΕΙΑ ΑΠΟ ΕΙΔΙΚΟΥΣ.

Το στρες, δεν είναι πάντα κάτι κακό. Αντίθετα, μας κινητοποιεί, μας προειδοποιεί για τους κινδύνους, μας βοηθά να καταλάβουμε τι είναι σημαντικό. Πάντα προειδοποιεί όταν γίνεται επικίνδυνο. εμείς κάνουμε τη διαφορά στο αν θα παραμείνει το στρες ωφέλιμο ή θα γίνει επικίνδυνο. Το στρες κάνει κακό όταν εμείς του το επιτρέπουμε.

 
Ασίκογλου Κυριάκος
Ψυχολόγος – Ψυχοθεραπευτής